شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

در نشست نقد و بررسی کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» مطرح شد؛

شعور انتخاباتی باید در کنار شور انتخاباتی تقویت شود

کهگیلویه و بویراحمد

نشست نقد و بررسی کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» نوشته محسن جبارنژاد با حضور نویسنده کتاب و ابوذر رفیعی قهساری به عنوان منتقد، در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست نقد و بررسی کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» نوشته محسن جبارنژاد با حضور نویسنده کتاب؛ ابوذر رفیعی قهساره، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان منتقد و جمعی از علاقه مندان حوزه علوم سیاسی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزارشد.

ابوذر رفیعی قهساره، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در این نشست با اشاره به اینکه کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» اثری بسیار مهم، اثرگذار و مختصر است، گفت: این کتاب از زاویه‌ای که کمتر به انتخابات پرداخته شده، نگاه می‌کند؛ زاویه‌ای که خیلی کمتر به انتخابات مدرن پرداخته و آن اندیشه سیاسی اسلام در انتخابات است.

رفیعی قهساره خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تلفیقی از سنت و مدرنیته بود؛ زیرا رهبری آن توسط یک شخص سنتی و روحانی اداره می شد. ایدئولوژی آن نیز سنتی بود اما ویژگی‌های آن مانند مردمی بودنش مدرن محسوب می‌شد و ادغام این ویژگی‌ها انقلاب اسلامی را تبدیل به انقلابی خاص و بی‌همتا در دنیا کرده بود.

وی ادامه داد: نظامی که از دل این انقلاب بیرون می‌آید خاص است به این معنا که جمهوریت آن مدرن محسوب می‌شود اما اسلامی بودن آن سنتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود مدرنیته را با اسلام تلفیق کرد یا خیر، گفت: با توجه به احکام دین اسلام مردم باید در مسائل کشور دخالت داشته باشند و این کتاب به برخی از ابهامات اسلامی انتخاباتی پرداخته است. نویسنده سعی کرده به خواننده این موضوع را بفهماند که انتخابات محصول غرب است اما آیا می‌شود مبانی اسلامی برای آن جست‌وجو کرد و آن را بومی سازی کرد.

وی با بیان اینکه اهمیت کتاب در این است که مؤلف مبانی را از دل اندیشه سیاسی برای یک نهاد مدرن یعنی انتخابات پیدا کرده است، گفت: انقلاب اسلامی روح مردمی داشت و به همین دلیل انتخابات در کشور حائز اهمیت است و به مشارکت مردم توصیه می شود تا سالیانه با برگزاری انتخابات روح تازه‌ای در آن دمیده شود.

این مدرس دانشگاه به اشکالات ویراستاریی در کتاب اشاره کرد و گفت: گاهی اصطلاحات فهرست پایانی در متن وجود ندارد؛ محتوای کتاب ارزشمند است اما می توان دوباره در چاپ‌های بعدی آن را گسترش داد و فصل‌های دیگری به آن اضافه کرد.

رفیعی قهساره اضافه کرد: آمارها، اطلاعات و نقش زنان در کتاب را نیز می توان اضافه کرد؛ کتاب نوآوری دارد و تاکنون کسی از این جهت به انتخابات نگاه نکرده است.

همچنین در ادامه محسن جبارنژاد مؤلف کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» با اشاره به شور انتخاباتی در کشور گفت: شور انتخاباتی بسیار خوبی در کشور و استان ما حاکم است که به موازات این شور، شعور مشارکت نیز باید تقویت شود. همچنین ارائه ایده و اندیشه‌ها، معرفی کتاب و نظریات گوناگون در خصوص مشارکت سیاسی نیز اثرگذار است.

وی تصریح کرد: کتاب در مدت کوتاهی نوشته شده و وجه تمایز آن این است که جزء معدود آثاری است که از منظر مباحث اندیشه سیاسی به بحث انتخابات پرداخته است.

جبارنژاد با بیان اینکه باید به مبانی انتخاب در اندیشه اسلامی بپردازیم، گفت: یکی از خلأهای چند سال اخیر این بود که کتاب و تألیفات کمی در خصوص انتخابات چاپ شده است؛ بنابراین این کتاب از جهت اندیشه سیاسی به انتخابات پرداخته و سعی کردیم خلأ را تا حدی پوشش بدهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز به سفر جامعه‌شناس و نویسنده مشهور فرانسوی به ایران اشاره کرد و گفت: میشل فوکو نویسنده و جامعه شناس بزرگ معاصر سال ۱۳۵۷ سفری به ایران داشت و حاصل آن ۲ کتاب درباره‌ی انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: ایده‌ی جمهوری اسلامی در حوداث منتهی به انقلاب اسلامی، لازمه توجه به مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بود. اوایل انقلاب مردم مشارکت خوبی در انتخابات داشتند؛ در ۱۰ سال اول در شور انقلابی انتخابات و مشارکت بسیار بالا بود و بعد از دوران جنگ نیز هم به همین شیوه ادامه پیدا می‌کند.

این نویسنده با اشاره به تفاوت شرکت و مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: مشارکت به معنای حضور میان ۲ انتخابات است که مردم مشارکت داده نمی‌شوند اما در انتخابات شرکت می‌کنند و رأی می‌دهند.

جبارنژاد در پایان با بیان اینکه صحبت‌های رهبر انقلاب مبتنی بر مردم سالاری دینی در ادامه نظریات امام خمینی بود، گفت: راه مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده‌ی راه امام بود و رهبری ایده امام را از اجمال به تفصیل رساندند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 15 =